Ajun, Crăciun, Revelion, Bobotează, Sf. Ioan... teoretic: vacanță, petreceri, revederi cu familia, este perioada cunoscută drept „cea mai frumoasă din an”. Practic, uneori simțim că ne încărcăm cu o povară pentru sănătatea emoțională, iar psihologul Cristina Ion-Rădulescu ne explică prin ce anume ne apasă atât de puternic sărbătorile de iarnă.
Nu, nu e o impresie: sărbătorile de iarnă afectează notabil starea de bine emoțională oricât ți-ai propune să savurezi această perioadă ca pe una de vacanță și relaxare. Este o „afecțiune” răspândită pe tot globul, însă cum americanii sunt cei care par să aibă mereu timp de tot felul de statistici, iată câteva cifre de peste Ocean despre modul cum este simțit „the most wonderful time of the year”:
· Un sondaj recent al Societății Americane de Psihologie (American Psychological Association - APA) a scos la iveală că 89% dintre respondenți experimentează o stare de stres legată de sărbătorile de iarnă.
· Mai mult, 43% dintre respondenți au declarat că stresul îi împiedică să se bucure deplin de sărbătorile de iarnă, iar 36% au evaluat situația și mai dur, calificând această perioadă drept „o competiție”.
· Grijile financiare au fost menționate drept cea mai frecventă cauză a stresului de sărbători – 58% dintre respondenții sondajului APA s-au referit ori la bugetul insuficient, ori la preocuparea pentru nivelul cheltuielilor din această perioadă.
· Tot conform APA, femeile sunt mai stresate în această perioadă decât bărbații.
· Cifrele unui sondaj derulat în 2019 spun că pentru părinți stresul sărbătorilor se declanșează mai devreme – pe la începutul lunii noiembrie – decât în cazul persoanelor fără copii.
· Unul dintre cei mai menționați factori de stres dintr-un studiu a fost legat de livrarea întârziată a cadourilor sau de pierderea lor în timpul livrării.
· Ceilalți cumpărători din magazine au fost numiți drept sursă de stres de către 45,5% dintre respondenții unui sondaj din 2019.
Nu putem fi foarte departe de americani ca statistici, dat fiind că trăim de zeci de ani în același model de marketing festiv, corect? Totuși, având în vedere că istoria se repetă la fiecare Crăciun, ar fi fost de așteptat să dezvoltăm un fel de toleranță la provocările acestei perioade și să experimentăm un nivel de stres tot mai scăzut de la an la an, însă nu se întâmplă așa.
Cristina Ion-Rădulescu, psiholog la Clinicile Medsana, ne explică de ce: „Epuizarea anuală legată de sărbători poate părea paradoxală, având în vedere că ne confruntăm cu aceleași situații în fiecare an. Totuși, există câțiva factori cheie care contribuie la această epuizare constantă: de exemplu, deși situațiile par să fie aceleași, circumstanțele din viața noastră se schimbă constant: apar noi responsabilități, provocări sau dinamici familiale care fac ca stresul să fie resimțit diferit sau mai intens.
Apoi, vorbim despre un cumul de sarcini: cele aferente sărbătorilor se adaugă la responsabilitățile de zi cu zi, ceea ce poate crea un sentiment de copleșire. Și, nu în cele din urmă, oboseala de decizie își spune cuvântul. În timpul sărbătorilor, suntem adesea supuși unei multitudini de decizii mici, cum ar fi ce cadouri să cumpărăm, ce meniuri să pregătim, cum să decorăm casa etc. Această oboseală de decizie poate contribui semnificativ la epuizare.”
PRINCIPALELE SURSE DE STRES DE SĂRBĂTORI
Concret vorbind, interacțiunile noastre cele mai frecvente sunt cele care dezvoltă cea mai mare cantitate de presiune la momentul pregătirilor și desfășurării zilelor de sărbătoare. Totuși, de-a lungul ultimilor ani s-au produs schimbări majore în proporția de presiune pe care fiecare tip de interacțiune o aduce: dacă întâlnirile cu familia erau sursa cu cel mai mare potențial în trecut, social media și marketingul de sezon par să fie în prezent campionii factorilor stresanți de sărbători și în pregătirea lor.
Presiunea din partea familiei: „Fie că este vorba de dorința de a satisface așteptările părinților sau de a evita conflictele, presiunea familială poate fi semnificativă”, atrage atenția psihologul Medsana. De asemenea, tradiția de a „merge la masă”, de a ne reuni cu familia extinsă în perioada sărbătorilor are un mare potențial să scoată la lumină complexitatea (poate și incompatibilitatea) relațiilor familiale, ceea ce poate intensifica tensiunile între invitați.
Presiunea din partea societății este foarte simplu explicată de psihologul Cristina Ion-Rădulescu: „Compararea cu alții și dorința de a face impresie bună pot adăuga un strat suplimentar de stres. Cădem mereu în plasa așteptărilor culturale și sociale prin care suntem încurajați să vedem sărbătorile ca pe o perioadă de bucurie perfectă și realizări, ceea ce amplifică presiunea de a îndeplini aceste idealuri.”
Presiunea din universul social media: deși nu există cifre concrete care să arate cum influențează conținutul de pe rețelele de socializare starea de spirit din perioada sărbătorilor, specialiștii în domeniul sănătății mintale au tras semnale de alarmă în repetate rânduri în ultimii ani vizavi de acest aspect. „Compararea cu ceea ce vedem pe rețelele de socializare sau în mass-media poate accentua sentimentul de inadecvare”, spune specialistul Medsana. Adică vrei mereu ceva mai frumos, mai la modă, mai acceptat de societate. Despre care societate este vorba, însă: cea reală, off-line, sau despre cea strălucitoare și imposibil de verificat, construită în online?
Presiunea marketingului de sezon este un fapt studiat temeinic, care vine și cu niște concepte concrete:
· Presiunea de a Consuma sau FOMO (Fear Of Missing Out): Reclamele și decorațiunile de sărbători apărute mult înainte de evenimentele efective pot crea un sentiment de urgență. Acest lucru poate duce la senzația că trebuie să cumpărăm imediat pentru a nu pierde oferte speciale sau pentru a fi la curent cu tendințele.
· Compararea cu alții, încurajată de marketingul de sezon, poate intensifica sentimentul de inadecvare sau nevoia de a achiziționa produse pentru a îndeplini anumite standarde sociale.
Psihologul Cristina Ion-Rădulescu detaliază asupra efectelor psihologice și de comportament ale expunerii la vitrinele decorate de Crăciun tot mai devreme, marfa de iarnă în magazine încă din luna septembrie, luminițele festive din oraș aprinse tot mai devreme...
Anticiparea extinsă: când sezonul strategiilor de marketing începe mai devreme, perioada de anticipare și pregătire devine mai lungă. „Acest lucru poate amplifica stresul și anxietatea legate de sărbători, mai ales dacă suntem bombardați constant cu mesaje de marketing.”
Epuizare emoțională din cauza expunerii prelungite la reclame și teme de sărbători. „În loc să ne bucurăm de sezonul festiv, ne putem simți copleșiți și obosiți înainte de începerea propriu-zisă a sărbătorilor.” – fix precum cei 43% dintre respondenții sondajului menționat la începutul acestui articol.
Cumpărături impulsive: achiziționăm produse de care nu avem neapărat nevoie din cauza marketingului agresiv, comportament care poate duce la cheltuieli neprevăzute și probleme financiare.
Stimularea consumului: pe fondul promovării sărbătorilor tot mai devreme, există o tendință de a consuma mai mult și mai devreme. Aceasta poate include decorarea casei, organizarea de evenimente sau pregătirea cadourilor mai devreme decât de obicei.
„Echilibrul între aceste tipuri de presiune poate varia de la o persoană la alta și de la o situație la alta. Cheia este să recunoaștem aceste surse de stres și să găsim strategii pentru a le gestiona eficient”¸ explică psihologul Cristina Ion-Rădulescu. Despre aceste strategii și despre recomandările pentru această perioadă solicitantă specialistul Medsana detaliază într-un alt articol, referindu-se la diverse situații de petrecere a sărbătorilor: în familie sau singur, acasă ori în vacanță.